Wednesday, December 15, 2010

UMNO BELUM SESUAI MASUK SARAWAK?

Oleh Radzi Jaafar

Datuk Dr Abg Hj Abd. Rauf menyampaikan ucapannya

Delegasi dari Setiawangsa bergambar di halaman rumah Datuk Dr. Abg Rauf

Para delegasi Setiawangsa di ruang tamu kediaman Dr. Abg Rauf

Rantaian 10 delegasi Setiawangsa yang berkunjung ke Sarawak


YB Datuk Dr Abang Haji Abdul Rauf Bin Abg Haji Zen Menteri Muda Pembangunan Perindustrian Sarawak tidak menolak kemungkinan suatu hari nanti UMNO boleh masuk ke Sarawak, namun buat masa ini ia tidak sesuai lagi untuk UMNO berbuat demikian.

(Foto kiri - Dr Abg Rauf bersama Abdul Rahman Hashim)

Demikian pandangan yang diberikan oleh beliau semasa menyampaikan ucapan di hadapan sepuluh orang pemimpin UMNO daripada Bahagian Setiawangsa, Wilayah Persekutuan yang berkunjung ke kediamannya di Kampung Siol Kandis, Petra Jaya dekat Kuching, Sarawak pada 10 Disember lalu.

Menurut beliau, Parti PBB yang diterajui oleh Pehin Sri Abdul Taib Mahmud masih relevan malah kepimpinan Ketua Menteri Sarawak itu masih diperlukan oleh rakyat negeri ini.

Beliau menambah bahawa PBB merupakan parti yang telah berjaya menyatu padukan rakyat negeri ini yang mempunyai kepelbagaian kaum, adat resam dan juga anutan agamanya. UMNO mungkin sesuai di semenanjung untuk perjuangan membela orang-orang Melayu di sana, tetapi Melayu dan Bumiputera di negeri Sarawak lebih selesa di bawah PBB yang menjadi teras kepada BN di negeri ini.


Kelihatan dari kiri Roselan, Joe, Shah dan Samad

Bergambar di Pangkalan Batu Water Front Sungai Sarawak

Bergambar di Water Front Sungai Sarawak berlatar belakang Kompleks
Dewan Undangan Negeri Sarawak yang baru

Gambar selepas makan malam di Hotel Hilton Kuching.
Dr. Razali (empat dari kanan) sahabat lama yang bertemu kembali di Kuching.
Beliau menjadi host makan malam di Hotel Hilton Kuching, 10 Disember 10.

10 delegasi Setiawangsa di pejabat Skuad 69 PDRM Sarawak di Jalan Rubber, Kuching.
Abdul Rahman Hashim (paling kanan) juga merupakan Setiausaha Eksekutif
Skuad 69 PDRM Sarawak

Dr Rauf juga berkata, konsep 1Malaysia yang diperkenalkan oleh Perdana Menteri amat sesuai bagi sebuah negara yang terdiri daripada berbilang bangsa, agama dan juga budaya seperti Malaysia. Negeri Sarawak menurutnya telah lama mempraktriskan konsep 1Malaysia ini malah kini semakin diperkasakan demi untuk kemakmuran negara amnya dan negeri Sarawak khasnya.

Sementara itu, Abdul Rahman Hashim yang mengetuai delegasi 10 orang pemimpin-pemimpin NGO dari Parlimen Setiawangsa yang berkunjung ke negeri ini telah menyatakan penghargaan dan terima kasih kepada Datuk Dr Abang Rauf yang sudi menerima kehadiran 10 delegasi yang terdiri daripada Abdul Rahman Hashim, Roselan Abdul Rahman, Abas Mohd. Dom, Samad Saim, Yahya Taher, Nasir Md. Amin, Badrun Masan, Radzi Jaafar, Md. Zahari@Joe dan Md. Shah Abdul Wahab.

Kesemua mereka merupakan pemimpin masyarakat yang bergiat cergas di dalam UMNO, Perkasa dan juga Kelab Sukan & Rekreasi Warga Kota Kuala Lumpur. Kunjungan 10 orang ke kediaman Datuk Dr Abang Haji Abdul Rauf ini merupakan acara pertama lawatan muhibah ke negeri ini sebaik sahaja ketibaan pesawat dari Kuala Lumpur menuju ke Kuching kira-kira jam 1.00 tengahari.Foto atas & bawah: di Pasar Tamu Satok membeli ikan terebuk masin


Kunjungan hormat terhadap Datuk Dr Abang Haji Abdul Rauf ini telah berlangsung selama dua jam bermula pukul 4.30 petang, sebelum meneruskan lawatan santai ke Kompleks Dewan Undangan Negeri dan juga ke Kampung Gersik di Petra Jaya, Kuching.

Lawatan muhibah yang bermula 10 Disember dan berakhir pada 12 Disember lalu amat memberi makna kepada sepuluh orang delegasi yang terbabit. Kesemua mereka juga telah dapat berkunjung ke Serikin (Daerah Bau) iaitu satu penempatan kaum Bidayuh yang terletak di sempadan Sarawak/Kalimantan, Indonesia.


Membelek cincin yang terdapat di Serikin

Bergambar di hadapan di Pondok Polis Serikin, Bau

Di Serikin, para delegasi telah sempat membeli belah barang-barang keperluan seperti tikar Sarawak, pakaian, cenderamata, ubat-ubatan tradisional dan lain-lain yang sukar diperolehi di Kuala Lumpur.

Sesungguhnya kunjungan selama 3 hari 2 malam ke negeri Sarawak Bumi Kenyalang ini begitu singkat sekali, kerana masih terdapat banyak lagi tempat-tempat menarik yang tidak sempat dilawati. Namun begitu banyak kenangan manis yang begitu nostalgik sepanjang 3 hari berada di Kuching.

Sekalung penghargaan kepada Abdul Rahman Hashim (Ketua Delegasi) dan juga Roselan Abdul Rahman yang begitu arif dengan suasana di negeri Sarawak ini. Mereka berdua telah berjaya menambat hati-hati kami untuk terbang lagi ke Bumi Kenyalang, setidak-tidaknya akan ada tawaran selepas ini untuk kami membantu kempen pilihan raya umum negeri itu yang bakal diadakan sedikit masa lagi.

1 comment:

Note: Only a member of this blog may post a comment.