Monday, May 10, 2010

SETIAWANGSA DI SIBU

Pintu Gerbang Bandar Sibu

Wajah-Wajah Bandar Sibu
Bersama Dato' Seri Mohd. Ali Rustam (Tengah) yang turut berada di Sbu

Wajah perkampungan Melayu di Kg. Hilir, Sibu di tepian
Sungai Rajang.

Galeri Foto


Foto Kiri: Bergambar bersama Dato' Shaberi Chik Menteri Belia & Sukan di Hotel Paramount, Sibu. Foto Kanan: Delegasi Setiawangsa bergambar kenangan selepas minum petang bersama Skuad 69 PDRM Sarawak di Hotel Paramount, Sibu.



Foto
Atas & Bawah: Delegasi Setiawangsa duduk bersama Tan Sri Muhyiddin Yassin di SM Agama Sibu.


TIGA HARI SETIAWANGSA DI BANDAR ANGSA

Pilihan raya kecil di Parlimen Sibu telah menjadi tumpuan di kalangan orang-orang politik bukan sahaja di negeri Bumi Kenyalang ini malah tokoh-tokoh politik daripada semenanjung juga turut 'gago', bahkan Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri masih meletakkan harapan agar rakyat di Sibu dapat memberikan isyarat yang jelas bahawa mereka sebenarnya tidak menolak Barisan Nasional.

Dato' Sri Najib Tun Razak telah membayangkan betapa sengitnya pilihan raya kecil yang sedang berjalan di Parlimen Sibu ini, kerana majoriti pengundi Cina yang mendominasi suara rakyat di Swan Town ini dilihat masih tidak menentu samada mahu mengekalkan 'status quo' empayar Robert Lau yang mewakili SUPP/BN, atau pun kali ini mereka mahu beralih arah kepada parti roket yang datang daripada semenanjung.

Dalam suasana yang masih hangat ini, delegasi daripada 'Parlimen Setiawangsa' tidak mahu ketinggalan untuk menjengah bersama-sama dengan rakan-rakan seperjuangan lain daripada bumi semenanjung membantu kerabat-kerabat BN di negeri bumi kenyalang dalam misi meyakinkan rakyat supaya mengekalkan BN di Sibu.
Delegasi Setiawangsa yang terdiri daripada Azhar Kassim, Abdul Rahman Hashim, Rosli Mohammad, Samad Saim, Muner Nasution, Razak Karim merupakan ahli jawatankuasa UMNO Bahagian Setiawangsa selain Roselan Abdul Rahman, Mohd. Radzi Jaafar, Md Zahari Desa dan Muhamad Yusof Isa telah berada di Bandar Sibu sejak 9 Mei lalu dan mereka semua akan pulang ke Kuala Lumpur pada 11 Mei ini.

(Foto kiri: Calon BN Robert Lau)


Selama tiga hari berada di Sibu mereka telah sempat melawat ke beberapa tempat menarik, antaranya ialah melawat rumah panjang RH Juing yang berada tidak jauh daripada Bandar Sibu. Di rumah panjang ini kami telah dilayan mesra oleh penghuni tempatan dan sempat pula kami menyaksikan beberapa orang penghuni rumah panjang ini membuat kuih jala secara bergotong royong sebagai persiapan mereka menyambut kedatangan 'Hari Gawai Dayak' yang jatuh pada tanggal 1 & 2 Jun depan.

Foto Kanan: Wisma Sanyan di Sibu merupakan bangunan tertinggi di Negeri Sarawak.

Semasa kami makan malam di Jalan Bandung pada hari pertama (9 Mei) iaitu sebuah kawasan medan selera yang popular di Sibu, kami juga terperangkap dengan hidangan ceramah DAP di tengah-tengah medan selera tersebut. Diantara penceramahnya ialah Mustafa Kamil Ayub Naib Presiden PKR. Oleh kerana tempahan awal telah dibuat untuk kami menikmati makan malam di sana, maka kami terpaksa jugalah mendengar ceramah-ceramah mereka.

Pada malam yang sama juga, kami sempat berjumpa dengan Dato' Mohd. Shafei Abdullah iaitu Setiausaha Politik kepada Menteri Kewangan Malaysia yang juga Ketua UMNO Bahagian Wangsa Maju di RH Hotel iaitu sebuah hotel yang terkemuka di Bandar Sibu. Kelihatannya ramai tokoh-tokoh pemimpin daripada pusat yang berada di hotel ini.

Sembang-sembang politiik di coffee house RH Hotel itu rata-rata berpendapat bahawa BN masih sukar untuk menembusi pengundi-pengundi Cina yang dikatakan majoritinya berpihak kepada parti lawan iaitu DAP. Faktor perbalahan sesama pemimpin dalam SUPP yang masih membahang juga dikatakan mempengaruhi kedudukan BN dalam pilihan raya kecil kali ini.

Pada hari keduanya (10 Mei), kami telah pergi ke Sekolah Menengah Agama Kebangsaan Sibu dimana YAB Tan Sri Muhiyddin Yassin Timbalan Perdana Menteri telah menghadiri satu majlis dialog bersama warga pendidik anjuran Kementerian Pelajaran. Di sini juga kami berkesempatan berjumpa dengan YB Dato' Awang Bemee Ali Basah Ahli Dewan Undangan Negeri Nangka, dimana sekolah tersebut juga berada dalam kawasan DUN berkenaan.

Bilik Gerakan Pemuda BN di Kampung Hilir, Sibu

Di sebelah petangnya kami telah dijemput menghadiri satu majlis jamuan petang anjuran Skuad 69 PDRM Sarawak di Hotel Paramount, Sibu. Di dalam majlis itu Sdra Azhari Kassim telah dijemput untuk menyampaikan ucapan sebagai mewakili delegasi UMNO Setiawangsa. Sebagai Presiden Skuad 69 PDRM Sarawak, DSP (B) Muhamad Yusof Isa turut berucap mengalu-alukan kehadiran kami.

Rombongan kami tidak lama berada di Sibu ini. Kami terpaksa check-out dari Hotel Kingwood meninggalkan Bandar Sibu pada hari ini (11 Mei). Jadual penerbangan Airasia ke Kuala Lumpur pada jam 4.20 petang @ 11 Mei telah menanti kami untuk membawa kami pulang meninggalkan seribu kenangan di Band Teoriar Angsa ini.

Kami mendoakan agar BN dapat mempertahankan kerusi yang telah dimenanginya dahulu. Pendapat yang menyatakan bahawa kecenderungan pengundi Cina terhadap parti pembangkang kini sudah beralih arah kepada Pakatan Rakyat hendaknya tidak menjadi mimpi ngeri di Parlimen Sibu.


Galeri Foto Sibu

Penghuni Iban di Rumah Panjang Juing sedang membaut kuih Jala.

Hotel Paramount, Sibu. Kami minum petang di hotel ini bersama
Skuad 69 PDRM Sarawak pada 10 Mei 2010.



Azhar Kassim sedang mendukung anak kecil Iban di rumah panjang Juing. Bersama-samanya juga ialah 'induk dara' (anak-anak dara) rumah panjang berkenaan, 9 Mei 2010.

Dari Kiri: Radzi, Muner, Razak, Tajul (Tourist guide), Samad dan Azhar di rumah panjang Juing, Sibu, 9 Mei 2010.

Pemandangan Menarik di Bandar Sibu

Rahman Hashim bersama calon BN Parlimen Sibu
di hari penamaan calon pada 8 Mei 2010

Rahman Hashim bersama calon BN di hari penamaan calon

Bunting DAP di Bandar Sibu

Suasana Hari Penamaan Calon pada 8 Mei 2010


Kiri: DSP (B) Muhamad Yusof Isa Presiden Skuad 69 PDRM Sarawak sedang berucap.
Foto Kanan: Azhar Kassim mewakili delegasi Setiawangsa sedang menyampaikan ucapan.



Suasana dalam majlis sepetang bersama Skuad 69 PDRM Sarawak, 10 Mei 2010.


Gambar kenangan di Hotel RH Sibu


Delegasi Setiawangsa bersama Dato' Awang Bemee (Duduk tiga dari kiri) ADUN Nangka yang turut berada di majlis dialog bersama warga pendidik di Sek Men Agama Sibu pada 10 Mei 2010.



Suasana sarapan pagi di sebuah restoran di Bandar Sibu pada 10 Mei 2010




3 comments:

  1. Salam,

    Terima kasih orang SIBU selamat berjuang . BN Forever .

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Best gilak sidak smua dapat datang situk, mun dapat sponsor boleh datang lagik.... semua gago nak berkhidmat....

    ReplyDelete
  3. Nuan smua datai dari Setiawangsa..... sapo sponsor ???

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.